تبلیغات
مقالات مهندسی پزشکی ، برق ، الکترونیک ،علوم پایه ، علوم آزمایشگاهی ، پزشکی،روانشناسی - مطالب کمک های اولیه و اورژانسی

حمله‌ هراس‌

1391/05/14 12:18

نویسنده : شهرام قاسمی
ارسال شده در: کمک های اولیه و اورژانسی ،
حمله‌ هراس‌، یک‌ دوره‌ ناگهانی‌ از اضطراب‌ بسیار شدید است‌. بیمار دچار علایم‌ فیزیکی‌ شدید مثل‌ تنفس‌ افزایش‌یافته‌ و تپش‌ قلب‌ (احساس‌ سریع‌ یا غیرطبیعی‌ بودن‌ سرعت‌ ضربان‌ قلب‌) و نیز نگرانی‌ شدید می‌شود. حملات‌ هراس‌ می‌توانند بدون‌ وجود علت‌ آشکار یا در موقعیت‌هایی‌ که‌ به‌طور طبیعی‌ استرس‌زا نیستند، رخ‌ دهند. اگر بیماری‌ خیلی‌ مضطرب‌ است‌، سابقه‌ وجود حملات‌ هراس‌ (در او) را بررسی‌ کنید و از او سؤال‌ کنید که‌ آیا چیزی‌ وجود دارد که‌ در او ترس‌ شدید (فوبیا) ایجاد کند (مثلاً وحشت‌ از عنکبوت‌ یا قرار گرفتن‌ در ازدحام‌ جمعیت‌).

 

تشخیص‌

ممکن‌ است‌ موارد زیر وجود داشته‌ باشد:

تنفس‌ افزایش‌یافته‌

تنش‌ عضلانی‌ که‌ منجر به‌ سردرد، درد پشت‌ و احساس‌ فشار در قفسه‌ سینه‌ می‌شود.

نگرانی‌ و ترس‌ بی‌نهایت‌ از مرگ‌

لرزیدن‌، عرق‌ کردن‌ و خشکی‌ دهان‌

سرعت‌ نبض‌ بالا و گاه‌ تپش‌ قلب‌

 

اهداف‌

از بین‌ بردن‌ علل‌ آشکار (حمله‌) هراس‌

کمک‌ به‌ بیمار برای‌ بازیابی‌ کنترل‌ بر خود

 

احتیاط‌!

به‌ صورت‌ بیمار سیلی‌ نزنید.

سعی‌ نکنید بیمار را مهار کنید.

 

1) سعی‌ کنید علت‌ ترس‌ را کشف‌ کنید و آن‌ را از بین‌ ببرید. بیمار را به‌ یک‌ محل‌ ساکت‌ ببرید. به‌ او اطمینان‌ خاطر بدهید واگر قبلاًاز این‌ وضعیت‌ مطلع‌ نشده‌ است‌، به‌ وی‌ توضیح‌ دهید که‌ دچار حمله‌ و هراس‌ شده‌ است‌.

2) بیمار را تشویق‌ کنید که‌ آرام‌تر نفس‌ بکشد. اگر بیمار دچار افزایش‌ تنفس‌ شده‌ است‌، به‌ وی‌ توصیه‌ کنید که‌ در داخل‌ یک‌ پاکت‌ کاغذی‌ تنفس‌ کند تا علایم‌اش‌ کنترل‌ شوند (مبحث‌ « تنفس‌ افزایش‌یافته‌ » را ببینید). تا زمان‌ بهبود بیمار، در کنار او بمانید. به‌ او توصیه‌ کنید که‌ به‌ پزشک‌ مراجعه‌ کند.





دیدگاه ها : نظرات
برچسب ها: پزشکی - کمک های اولیه ی اورژانسی - حمله‌ هراس‌ ، حمله‌ هراس‌ ،
آخرین ویرایش: - -

افت‌ قند خون‌

1391/05/12 12:18

نویسنده : شهرام قاسمی
ارسال شده در: کمک های اولیه و اورژانسی ،
وقتی‌ سطح‌ قند خون‌ به‌ پایین‌تر از حد طبیعی‌ افت‌ می‌کند (هیپوگلیسمی‌)، کارکرد مغز مختل‌ می‌شود. مشخصه‌ این‌ مشکل‌، سطح‌ پاسخ‌دهی‌ است‌ که‌ به‌ سرعت‌ بدتر می‌شود. افت‌ قند خون‌ ممکن‌ است‌ در افراد مبتلا به‌ دیابت‌ شیرین‌ و در موارد نادرتر، در تشنج‌های‌ صرعی‌ یا پس‌ از سوء مصرف‌ الکل‌، روی‌ دهد. این‌ وضعیت‌ همچنین‌ می‌تواند عارضه‌ گرمازدگی‌ یا افت‌ درجه‌ حرارت‌ بدن‌ باشد. مبتلایان‌ به‌ دیابت‌ شیرین‌ ممکن‌ است‌ ابزار آزمون‌ خون‌ خود را (که‌ به‌ کمک‌ آن‌ می‌توانند سطح‌ قند خون‌ خود را اندازه‌ بگیرند) همراه‌ داشته‌ باشند و معمولاً برای‌ موارد اورژانس‌، کاملاً آماده‌ هستند. به‌عنوان‌ مثال‌، بسیاری‌ از افراد مبتلا به‌ دیابت‌، چند حبه‌ قند یا یک‌ لوله‌ حاوی‌ گلوکز به‌ صورت‌ ژل‌ دارند که‌ در مواردی‌ که‌ احساس‌ می‌کنند دچار حالت‌ «افت‌ قند» شده‌اند، مصرف‌ می‌کنند. اگر حمله‌ افت‌ قند در مرحله‌ پیشرفته‌ باشد، هوشیاری‌ ممکن‌ است‌ مختل‌ شده‌ یا از دست‌ برود و شما باید نیروهای‌ امداد اورژانس‌ را فرا بخوانید.

 

تشخیص‌

ممکن‌ است‌ موارد زیر وجود داشته‌ باشند:

سابقه‌ دیابت‌؛ بیمار می‌تواند شروع‌ حمله‌ «افت‌ قند» را تشخیص‌ دهد.

ضعف‌، غش‌ یا گرسنگی‌

تپش‌ قلب‌ و لرزش‌ عضلانی‌

رفتار یا اعمال‌ عجیب‌ و غریب‌؛ بیمار ممکن‌ است‌ منگ‌ یا مهاجم‌ به‌نظر برسد.

عرق‌ کردن‌ و پوست‌ خیس‌ و سرد

نبض‌ می‌تواند تند و قوی‌ باشد.

بدتر شدن‌ سطح‌ پاسخ‌دهی‌

کارت‌ هشداردهنده‌ دیابت‌، ژل‌ گلوکز، قرص‌ یا یک‌ سرنگ‌ محتوی‌ انسولین‌ در وسایل‌ شخصی‌ بیمار

 

اهداف‌

بالا بردن‌ مقدار قند خون‌ در اسرع‌ وقت‌

در صورت‌ لزوم‌، درخواست‌ کمک‌ پزشکی‌

 

هشدار!

اگر اختلال‌ هوشیاری‌ وجود دارد، چیزی‌ برای‌ خوردن‌ یا نوشیدن‌ به‌ بیمار ندهید.

اگر بیمار بی‌هوش‌ است‌، راه‌ تنفسی‌ را باز و تنفس‌ را کنترل‌ کنید؛ آماده‌ باشید تا در صورت‌ لزوم‌، احیای‌ تنفسی‌ و ماساژ قفسه‌ سینه‌ را آغاز کنید (مبحث‌ « اقدامات‌ نجات‌دهنده‌ حیات‌ » را ببینید). اگر بیمار نفس‌ می‌کشد، وی‌ را در وضعیت‌ بهبود قرار دهید. با مرکز اورژانس‌ تماس‌ بگیرید و آمبولانس‌ درخواست‌ کنید. علایم‌ حیاتی‌ (سطح‌ پاسخ‌دهی‌، نبض‌ و تنفس‌) را کنترل‌ و ثبت‌ کنید .

 

1) به‌ بیمار کمک‌ کنید تا بنشیند یا دراز بکشد. یک‌ نوشیدنی‌ قنددار، چند حبه‌ قند، شکلات‌ یا یک‌ غذای‌ شیرین‌ دیگر به‌ او بدهید؛ راه‌ دیگر آن‌ است‌ که‌ اگر بیمار ژل‌ گلوکز خود را همراه‌ دارد، به‌ او کمک‌ کنید تا آن‌ را مصرف‌ کند.

 

2) اگر بیمار سریع‌ پاسخ‌ داد، غذا و نوشیدنی‌ بیشتری‌ به‌ او بدهید و اجازه‌ دهید تا زمانی‌ که‌ احساس‌ بهتر شدن‌ پیدا می‌کند، استراحت‌ کند. حتی‌ اگر بیمار احساس‌ می‌کند که‌ به‌طور کامل‌ بهبود یافته‌ است‌، به‌ او توصیه‌ کنید که‌ به‌ پزشک‌ خود مراجعه‌ کند. اگر وضعیت‌ بیمار بهبود پیدا نکرد، سطح‌ پاسخ‌دهی‌ را کنترل‌ کنید و علل‌ ممکن‌ دیگر را جستجو کنید.





دیدگاه ها : نظرات
برچسب ها: پزشکی - کمک های اولیه ی اورژانسی - افت‌ قند خون‌ ، افت‌ قند خون‌ ،
آخرین ویرایش: - -

افزایش‌ قند خون‌

1391/05/10 12:18

نویسنده : شهرام قاسمی
ارسال شده در: کمک های اولیه و اورژانسی ،
افزایش‌ قند خون‌ (هیپرگلیسمی‌) به‌ مدت‌ طولانی‌، می‌تواند منجر به‌ بی‌هوش‌ شدن‌ (فرد) شود. معمولاً بیمار طی‌ چند روز به‌ سمت‌ این‌ وضعیت‌ می‌رود. افزایش‌ قند خون‌ نیازمند درمان‌ بیمارستانی‌ فوری‌ است‌.

 

تشخیص‌

پوست‌ گرم‌ و خشک‌؛ نبض‌ و تنفس‌ سریع‌

(بوی‌) تنفس‌ میوه‌ای‌ یا شیرین‌ و تشنگی‌ شدید

در صورت‌ عدم‌ درمان‌، خواب‌آلودگی‌ و سپس‌، بی‌هوشی‌.

 

اهداف‌

فراهم‌ کردن‌ شرایط‌ انتقال‌ فوری‌ بیمار به‌ بیمارستان‌

 

1) با مرکز اورژانس‌ تماس‌ بگیرید و آمبولانس‌ درخواست‌ کنید. اگر بیمار بی‌هوش‌ است‌، وی‌ را در وضعیت‌ بهبود قرار دهید.

2) علایم‌ حیاتی‌ (سطح‌ پاسخ‌دهی‌، نبض‌ و تنفس‌) را کنترل‌ و ثبت‌ کنید .





دیدگاه ها : نظرات
برچسب ها: پزشکی - کمک های اولیه ی اورژانسی - افزایش‌ قند خون‌ ، افزایش‌ قند خون‌ ،
آخرین ویرایش: - -

دیابت‌ شیرین‌

1391/05/8 12:18

نویسنده : شهرام قاسمی
ارسال شده در: کمک های اولیه و اورژانسی ،

در این‌ وضعیت‌، بدن‌ نمی‌تواند مقادیر کافی‌ انسولین‌ (ماده‌ شیمیایی‌ که‌ تنظیم‌ سطح‌ قند [ گلوکز ] خون‌ را بر عهده‌ دارد) تولید کند. در نتیجه‌، قند در خون‌ تجمع‌ می‌یابد و سبب‌ افزایش‌ قند خون‌ (هیپرگلیسمی‌) می‌شود. مبتلایان‌ به‌ دیابت‌ شیرین‌ باید سطح‌ قند خون‌ را به‌ کمک‌ رژیم‌ غذایی‌ و قرص‌ها یا تزریقات‌ انسولین‌ کنترل‌ کنند؛ انسولین‌ خیلی‌ زیاد یا قند بسیار کم‌، می‌تواند به‌ افت‌ قند خون‌ (هیپوگلیسمی‌) منجر شوند. نمودار زیر، به‌ شما امکان‌ می‌دهد که‌ این‌ وضعیت‌ را مقایسه‌ کنید. اگر یک‌ بیمار شناخته‌ شده‌ مبتلا به‌ دیابت‌، ناخوش‌ به‌نظر می‌رسد، به‌ او قند بدهید. این‌ عمل‌، افت‌ قند خون‌ را به‌ سرعت‌ اصلاح‌ می‌کند و ضرر چندانی‌ هم‌ در افزایش‌ قند خون‌ ندارد.





دیدگاه ها : نظرات
برچسب ها: پزشکی - کمک های اولیه ی اورژانسی - دیابت‌ شیرین‌ ، دیابت‌ شیرین‌ ،
آخرین ویرایش: - -

سرگیجه‌

1391/05/6 12:18

نویسنده : شهرام قاسمی
ارسال شده در: کمک های اولیه و اورژانسی ،
این‌ وضعیت‌ ناشی‌ از اختلال‌ حس‌ تعادل‌ است‌. سرگیجه‌ سبب‌ احساس‌ غیرطبیعی‌ حرکت‌ می‌شود: بیمار احساس‌ «دوران‌» می‌کند، درست‌ مثل‌ اینکه‌ در حال‌ چرخش‌ است‌. علل‌ معمول‌ سرگیجه‌ عبارتند از: عفونت‌های‌ گوش‌ میانی‌ و داخلی‌ و بیماری‌های‌ روانی‌ مثل‌ اضطراب‌ حاد. گهگاه‌، علت‌ سرگیجه‌ یک‌ وضعیت‌ جدی‌تر مثل‌ بیماری‌ مِنیِر (یک‌ اختلال‌ گوش‌ داخلی‌) است‌.

 

تشخیص‌

احساس‌ چرخش‌

امکان‌ وجود تهوع‌ و استفراغ‌

 

اهداف‌

برطرف‌ کردن‌ علایم‌

در صورت‌ لزوم‌، درخواست‌ کمک‌ پزشکی‌

 

1) به‌ بیمار توصیه‌ کنید که‌ در یک‌ وضعیت‌ راحت‌ نشسته‌ یا درازکش‌ قرار بگیرد و هرگونه‌ تغییر در وضعیت‌ او را مدنظر قرار دهید. از او سؤال‌ کنید که‌ آیا پیش‌ از این‌، دچار حملات‌ سرگیجه‌ شده‌ بود یا خیر.

2) اگر بیمار داروهای‌ خاصی‌ همراه‌ دارد که‌ جهت‌ سرگیجه‌ یا تهوع‌ تجویز شده‌اند، به‌ او توصیه‌ کنید که‌ آنها را مصرف‌ کند؛ ممکن‌ است‌ لازم‌ باشد که‌ به‌ بیمار کمک‌ کنید تا دارویش‌ را مصرف‌ کند.

3) اگر بیمار خیلی‌ زجر می‌کشد یا می‌خواهد پزشک‌ بر بالینش‌ حاضر شود، با یک‌ پزشک‌ تماس‌ بگیرید. تا رسیدن‌ پزشک‌، در کنار بیمار بمانید و هرگونه‌ تغییر در وضعیت‌ او را مدنظر قرار دهید.





دیدگاه ها : نظرات
برچسب ها: پزشکی - کمک های اولیه ی اورژانسی - سرگیجه‌ ، سرگیجه‌ ،
آخرین ویرایش: - -



تعداد کل صفحات : 26 1 2 3 4 5 6 7 ...
Check Google Page Rank

تصویر ثابت